גל אביהוד

– משרד עורכי דין

|  050-3522055  | מושב כוכב מיכאל 112

דיני תעבורה ועונשים

דוחות תעבורה

קנסות תעבורה הנן דרכו של המשטר לאכוף את התקנות והחוקים ולנסות למנוע תאונות דרכים. אולי גם להעשיר את קופת המדינה- ובכך מהוות מס עקיף על האזרחים. רבים הנהגים בישראל שקיבלו בחייהם דו"ח תנועה. רבים גם המקרים בהם יש לנהג הסתייגות מדו"ח שקיבל, כעס או מרירות על הדרך, ואולם הרתיעה מ"התעסקות" בנושא, גזילת זמן יקר, יחד, אולי, עם החשש מתהליך החיפוש אחר עו"ד תעבורה, יביא רבים לוותר מראש ולשלם את הקנס.

תשלום קנס מהווה למעשה "הודאה באשמה". יש לשים לב כי למרבית עבירות התנועה מתווסף עונש משמעותי של נקודות הנצברות לחובת הנהג במשרד הרישוי. ריבוי נקודות עלול להביא את הנהג לביצוע קורס או חלילה אף לפסילת רישיון.

עבירות התעבורה מתחלקות לשני סוגים שונים: "ברירת משפט "ו"הזמנה לדין":
עבירות ברירת משפט – כאשר בפני האזרח עומדת הבחירה אם לשלם הקנס או לבקש להישפט בתוך 90 ימים מקבלת הדו"ח. עבירות חגורה, מהירות, פלאפון, אי ציות לתמרור עצור, עקיפה בצומת וכד' הן עבירת כאלה.
לעומתן, עבירות חמורות יותר, כמו מהירות מופרזת, רמזור אדום, נהיגה בשכרות, נהיגה בזמן פסילה, תאונת דרכים וכד', גוררות "הזמנה למשפט". העונש המוטל בגינן, נתון לשיקול דעתו של בית – המשפט ונושא בדרך כלל גם עונש צופה פני עתיד – תנאי. בכל מקרה, בשני המקרים, חשוב למזער ככל שניתן נזקים. עורך דין מומחה לתעבורה, בעל היכרות מעמיקה של החוק וניסיון ניכר, ידע, ברוב מוחלט של המקרים, לעשות זאת.

האם קיבלתם דוחות תנועה שלא בצדק? האם ברצונכם לערער? ניתן לנסות ולערער ע"י הגשת בקשה למשטרה לביטול הדו"ח תוך 30 ימים מקבלת הודעת הקנס. במידה ומתקבלת תשובה חיובית, הדו"ח ייסגר ע"פ החלטת תובע. במידה והבקשה נדחית, על האזרח לשלם את הקנס או להגיש בקשה להישפט תוך 30 ימים מיום קבלת דחיית הערר. ניתן אף להגיש בקשה להישפט תוך 90 יום מקבלת הדו"ח ואז לברר את המחלוקת בפני בית המשפט. יש לשים לב כי נהג אשר יימצא אשם בעבירות אלה עלול לקבל עונש חמור יותר מזה שהיה מקבל לו היה משלם הקנס במקור. בנוסף עברו התעבורתי יעמוד בפני השופט והוא עלול אף לקבל עונש כבד יותר. לפיכך מומלץ להתייעץ עם עורך דין תעבורה, טרם קבלת החלטה בנושא.

טיפ חשוב
נהג שקיבל דו"ח מסוג ברירת משפט לאחר 5 שנים בהם לא קיבל אף דו"ח ובתנאי שיש לו רישיון מעל 10 שנים, יוכל להגיש בקשה להמיר את הדו"ח באזהרה ללא קנס או נקודות

הודעת הנאשם בעת עריכת הדו"ח:
ברישום הדו"ח, השוטר חייב לקבל את תגובת הנהג בסמוך לביצוע העבירה. נהג אשר חושב שלא ביצע את העבירה צריך להקפיד שתגובתו (הכחשתו) תירשם בדו"ח בבירור , דבר שיסייע לבירור האשמה בבית המשפט.

כאמור, מומלץ מאוד להסתייע בעו"ד, תוכלו לקבל ייעוץ, הגנה משפטית  קבלת קנס שלא בצדק ובמקרים רבים ניתן יהיה לקבל זיכוי או הקלה בעונש.

שיטת הניקוד

שיטת הניקוד היא כלי של הרשות לעקוב אחר נהגים המורשעים בעבירות תעבורה. שיטה זו מכוונת כלפי נהגים אשר צוברים עבירות לעיתים קרובות. תקופת צבירת הנקודות הינה שנתיים, לאחריה יימחקו הנקודות אם הנהג לא ביצע עבירה נוספת וביצע קורס נהיגה אליו הוזמן.

אם הנהג צבר יותר מ-22 נקודות תוארך התקופה של מחיקת הניקוד ל-4 שנים. בצבירה של 12 נק' הוא יחוייב בקורס נהיגה מונעת. צבירה של 24 נקודות – יחוייב בקורס ייעודי ארוך יותר. אם הגיע נהג למאזן של 36 נקודות, רשיונו ייפסל על ידי משרד הרישוי למשך 3 חודשים שבסיומם יידרש לעבור בהצלחה מבחן נהיגה עיוני (תיאוריה) על מנת לקבל את רשיונו חזרה ולאפס את נקודותיו.
ולאחרונה … גזירה נוספת. צבירה פעם שנייה של 36 נקודות תוביל לשלילת רשיון למשך 9 חודשים, שבסיומם יחוייב הנהג לעמוד מחדש במבחני תיאוריה וטסט להוצאת רשיון נהיגה.

מומלץ מאוד לבצע את כל הקורסים אליהם זומנתם וזאת לפני שהגיע מכתב המבשר על השלילה עקב צבירה של 36 נקודות או יותר. אם הגעתם לכך בכל זאת, עורך דין תעבורה המומחה בתחום יכול לבדוק אם חישוב הניקוד של משרד הרישוי נעשה כיאות, או אם דיווח משרד הרישוי על העבירות כדין. עורך הדין גם יכול לבחון ביטול של דו"חות בעייתיים, במידת האפשר.

נושאי תעבורה נוספים:

נהיגה במהירות מופרזת
נהיגה בשכרות
נהיגה בפסילה
מכון הארבעה
דילוג לתוכן